Pri resnem amaterskem ali profesionalnem regatnem jadranju so regatne pozicije posadke in naloge vsakega posameznika točno določene. Da bi jadrnica ciljno črto prečkala v kar se da najkrajšem možnem času, mora vsak član posadke brezhibno opraviti specifična opravila.
Regatne pozicije in naloge jasno določejo tudi hierarhijo na jadrnici. Kakšne naloge ima posameznik, je odvisno od velikosti jadrnice ter števila posadke na njej. Spodaj napisan seznam velja za precej velike jadrnice, na manjših pa se več funkcij združi v eno. Kadar govorimo o večjih jadrnicah pa ne smemo pozabiti tudi na tako imenovani “inteligentni balast”. To je posadka, ki je med manevri zadolžena za morebitno pomoč ostalim članom posadke, med plobo pa sedi na robu plovila ter s tem skrbi za protiutež vetru – pametni balast.
Bowmani so običajno močni in akrobatski, prav tako pa jim ne sme manjkati poguma. Bowman je zadolžen za pripenjanje škot in dvižnic jadrer, ko se le-ta menjajo. Skrbi za prednja jadra (headsails), poleg tega pa je zadolžen tudi za opazovanje morja in ostalih ekip pred jadrnico. Vse kar vidi sporoči skiperju. Zelo pomemben član posadke je primo tudi ob štartu regate, saj mora poznati in poročati oddaljenost od štartne črte. Po potrebi priskoči na pomoč tudi pri jamboru in pripravi jader.
Sekondo je pomočnik Bowmana, čigar delo mora dobro poznati. Tudi ta regatna pozicija je fizično izjemno naporna in zahteva dober želodec, saj je gre za člana ekipe, ki je med jadranjem zaposlen tudi podpalubju. Na palubi skrbi za urejenost vrvi in jader na premcu, ter za pripravljenost jader in ostale opreme, ob njihovi menjavi. Običajno je sekondo zadolžen tudi za podpalubje, kjer so pospravljena jadra, ki trenutno niso v uporabi.
Dvigovalec ob jamboru tesno sodeluje z pitmanom, še posebaj ob dvigovanju in spuščanju jader. Pri dvigovanju jader pomaga vleči dvižnico, ki teče ob jamboru, pri čemer uporablja lastno telesno težo in s tem olajša delo, grinderjem in pitmanu. Pri manevrih kot so na primer “jibe” s spinnakerjem, pogosto sodeluje pri nalogah premčne ekipe.
Pitman zaseda centralno pozicijo na jadrnici, iz katere upravlja dvižnice. To so tiste vrvi s katerimi se jadra dvigajo in spuščajo. Upravlja tudi z vangom, bazo, tangunom in še čim (odvisno seveda od tipa jadrnice). Predstavlja tudi povezavo med premčno ekipo in ‘možgani’ posadke, torej skiperjem, taktikom in strategom.
V relativno pravem pomenu so grinderji pogonska moč na velikih jadrnicah (npr. America’s Cup). Grinderji delajo z vitli, na katere so vezane dvižnice in škote. Njihovo telo je izpostavljeno izjemnim fizičnim naporom med manevri kot so dviganje, oziroma menjava jader). Razen pri jadranju z vetrom v krmo, kjer pomagajo trimerjem, so večino časa neaktivni. Kratki intervali eksplozivne moči so zato še toliko bolj stresni za telo.
Trimer je član posadke, ki skrbi za pravilno postavitev jader. Če želi posadka doseči kar se da visoke hitrosti, morajo biti jadra pravilno postavljena. Trimerje, ki skrbijo za prednja jadra (flok, genoa, genaker, spinnaker) delimo na glavnega in njegovega pomočnika, t.i. tailorja. Poznamo pa tudi trimerja glavnega jadra.
Trimerji opravljajo svoje delo iz kokpita, pri tem pa tesno sodelujejo s skiperjem pri določanju pozicije jader. Pri jadranju v veter poznamo dva stila:
Katerega izberemo je odvisno od vetra, pozicije jadrnice glede na regatno progo ter zastavljene taktike oziroma strategije.
Upravlja z zadnjo natezo jambora, s katero se nadzira ukrivljenost jambora in posledično obliko jader. To počne v navezavi z trimerji in skiperjem.
Navigator uporablja računalniške sisteme za navigacijo, navigacijske karte ter ostale navigacijske naprave. Pridobljene informacije nato posreduje skiperju, taktiku in strategu, ki na podlagi le-teh odločajo o nadaljnih manevrih.
Skiper je odgovoren za implementacijo odločitev na jadrnici, za katere se odločita skupaj s taktikom. Skiper je odgovoren za jadrnico in posadko, zato potrebuje tudi vse lastnosti dobrega voditelja. Razen na velikih jadrnicah je skiper običajno tudi krmar. V vsakem trenutku je odgovoren za doseganje najvišje možne hitrosti, pri čemer mu pomagajo ostali člani posadke. Hkrati se mora skiper pravilno odzvati na vsakršne dogodke in situacije, ki se lahko pojavijo med regato. Ti so lahko tehnične ali taktične narave, zato je nujno, da zna jadrnico vedno instinktivno postaviti v najboljši položaj. Skiper nosi večino odgovornosti a zato pobere tudi največ slave.
Strateg postavi generalno strategijo po kateri bo jadrnica plula med in pred regato. Kakšna je optimalna štartna pozicija, katera stran polja je boljša in tako dalje. Taktik pa sodeluje z ostalo posadko in odloča o regatni taktiki, ki se nanaša na trenutno stanje na regatnem polju. Torej, kje so ostale ekipe, kako piha tisti trenutek in kje na regatnem polju se nahaja jadrnica. Iz informacij, ki mu jih podajajo ostali člani posadke, izlušči najbolj pomembne podatke, na podlagi katerih svetuje skiperju pri odločitvah o manevrih in poteku regate.
Med intenzivnimi manevri pogosto tudi pomagata tam, kjer je potrebna pomoč.
Več o jadranju najdete na spletni strani Navigandum.
Navigandum d.o.o
Savska cesta 23
Ljubljana
Slovenija
Davčna št.: SI38031248
Matična št.: 8362173000
Srg: 2019/3569