Navtiki večinoma tako radi odhajamo na naša križarjenja ravno z namenom, da se oddaljimo od vseh motečih dejavnikov, ki nas spremljajo v vsakdanjem življenju. Dobesedno se odklopimo od piskajoče elektronike in socialnih omrežji, saj se le tako lahko resnično prepustimo vsem čarom morja. Kljub temu je zelo pomembno, da ima naše plovilo možnost stika z obalo, pa četudi se nahajamo sredi oceana. To je naša edina rešilna bilka v primeru, da gredo stvari hudo narobe. Pomorska komunikacija in z njo povezane naprave za komunikacijo z zunanjim svetom so danes v navtiki že skoraj samoumevne. Še posebej tiste, ki nam omogočajo večjo varnost. Seveda pa to ni veljalo od zmeraj. Navtična industrija seje morjala, tako kot vse ostale, naučiti iz lastnih napakah.
Kako slabo je v pomorstvu poskrbljeno za varnost se je navtični svet zavedel šele po potopitvi ladje RMS Titanic. Pri preiskovanju brodoloma so namreč odkrili celo vrsto napak in pomanjkljivosti, od katerih bi lahko vsaka zase preprečila ali pa vsaj omejila tako veliko izgubo človeških življenj kot smo ji bili priča. Kot nujen ukrep je bila ustanovljena konvencija SOLAS (Safety of life at sea – Zaščita človeških življenj na morju), ki je danes pomemben del IMO (International Maritime Organization – Mednarodna pomorska organizacija).
Pomembno je, da se pred našo plovbo po tujih vodah pozanimamo, kakšne so zahteve in predpisi na področju pomorske komunikacije in se s tem izognemo nepotrebnim zapletom. Izpit, za VHF GMDSS radjisko postajo, ki ga lahko opravljamo na Upravi RS za pomorstvo je mednarodno priznan in velja v vseh evropskih vodah z izjemo Republike Irske.
GMDSS (Global Maritime Distress Safety System – globalni pomorski sistem za klice v stiski) ureja, kakšne naprave uporabljamo v katerem območju, na kakšen načun izvajamo klice na pomoč in kako poteka komunikacija med reševalnimi akcijami. GMDSS območja niso enaka območjem plovbe, kjer poznamo štiri območja
A – oceansko,
B – odprto,
C – obalno in
D – območje zavetja.
GMDSS območja so razdeljena glede na domet določene komunikacijske opreme. Poznamo štiri GMDSS območja A1, A2, A3 in A4, delijo pa po sledečih kriterijih:
A1: v dosegu VHF obalnih postaj, opremljenih z DSC sistemom (20 – 30 navtičnih milj od obale)
A2: v dosegu MF obalnih postaj, opremljenih z DSC (do 100 navtičnih milj od obale)
A3: v dosegu INMARSAT satelitov (med 70° N in 70° S)
A4: preostali del sveta (polarna področja), kjer se uporabljajo HF DSC radijske postaje.
Slovensko, italijansko in hrvaško morje spadajo v območje A1, kjer za rokovanje z VHF (Very High Frequency – zelo visoka frekvenca) napravo in DSC modemom potrebujemo VHF-GMDSS certifikat. Seveda poznamo tudi višje izpite, ki veljajo v ostalih GMDSS območjih:
SRC (Short Range Certificate): dovoljenje velja za ne-SOLAS plovila v področji A1
LRC (Long Range Certificate): dovoljenje velja za ne-SOLAS plovila zunaj in znotraj področja A1
ROC (Restricted Operator’s Certificate): dovoljenje velja za SOLAS plovila v področju A1
GOC (General Operator’s Certificate): Dovoljenje velja za SOLAS plovila zunaj in znotraj področja A1
Navigandum d.o.o
Savska cesta 23
Ljubljana
Slovenija
Davčna št.: SI38031248
Matična št.: 8362173000
Srg: 2019/3569