fbpx

Počitnice na jadrnici naj bodo izkušnja, kot si jo zaslužite

Počitnice na jadrnici. Vsako pomlad, ko posijejo prvi močnejši žarki sonca, ki prijetno otoplijo ozračje ter poskrbijo, da se narava začne prebujati, se ljudje pričnemo poigravati z mislijo na poletne počitnice in kam nas bodo le-te zanesle. Mnogi med nami se boste znašli z željo po počitnikovanju na morju, bolj specifično na plovilu. Bodisi jadrnici, katamaranu, gumenjaku ali pa celo na motornem čolnu oz. jahti. V kolikor vi ali vaši bližnji niste lastniki plovila, je edina možnost kratkoročni najem pri enem izmed ponudnikov na trgu. Pri najemu je pomembna verodostojnost ponudnika, izpravnost plovila, čas rezervacije ter seveda cena. Važno je tudi, da dobite točno to, kar ste rezervirali in za kar ste plačali. 

V članku pišemo o najpomembnejših korakih, ko se odločimo za počitnice na jadrnici. Kaj so glavne pasti čarterskega najema plovil in kako se jih izognete

Počitnice na jadrnici ter izbor ponudnika in plovba

Ponudnikov na trgu je veliko in v kolikor na tem področju nimate izkušenj, boste najbolj varni, če kontaktirate takoimenovano “charter” agencijo, ki deluje kot posrednik oziroma agent. Na spletu jih lahko hitro najdete, preverite kakšna plovila imajo, ter pregledate ocene uporabnikov. Posebno pozornost je potrebno nameniti raznim “akcijam”, ki jih najdete na spletu. Največkrat so to pasti, ki stranko z nizko ceno pripeljejo do oddanega povpraševanja. Nato podjetje ponudi alternativo, ki je jasno dražja. Pri nepreverjenih agentih se na žalost nemalokrat zgodi tudi, da stranka ne dobi plovila na dogovorjen dan prevzema ali ga neutemeljeno čaka več časa kakor je bilo dogovorjeno. Zgodilo se je tudi že to, da so nekateri morali po nadomestno plovilo v sosednjo marino.

Cena vam pri najemu ne sme predstavljati največjega faktorja pri izbiri plovila, čeprav je na žalost temu pogosto tako. Pri najnižjih tržnih cenah se dogaja, da je stranka na koncu oškodovana s površno čistostjo plovila ali dotrajanost določene opreme. Pojavlja se zatekanje oken, srečamo se s slabo vzdrževanimi napravami ali podobno. Tudi lastniki plovil, ki svoje flote redno in kvalitetno vzdržujejo ne morejo biti konkurenčni lastnikom, ki v svoja povila komajda kaj vlagajo. Poznavanje oseb in podjetja, ki stoji za lastništvom je ključno in prav tukaj leži razlika me kvalitetnimi ter manj kvalitetnimi agenti. Dober agent si bo za vas vzel čas, ter priporočil plovila za katera je prepričan, da so dobro vzdrževana. Spletno klikanje in tako izvedene rezervacije se lahko končajo z razočaranjem.

Med pomembne dejavnike, ki vplivajo na ceno in raznolikost razpoložljivih plovil je tudi čas rezervacije. Najenostavnejši recept je hitra rezervacija že zgodaj spomladi, še preden je povpraševanje največje. Po tem, so cene lahko do 40 odstotkov dražje, hkrati pa je ponudba plovil občutno manjša. Zato bodo plovila težje istočasno ustrezala vašim željam in zmožnostim.

Pregled in prevzem plovila

Pri sami rezervaciji plovila, vam bo pri marsikaterem agentu lahko ponujeno zavarovanje v obliki zavarovanja kavcije. Kavcija načeloma predstavlja višjo vsoto, ki jo dobite v celoti povrnjeno. Seveda pod pogojem, da ste plovilo vrnili v enakem stanju kot ste ga prevzeli. Zavarovanje kavcije na drugi strani obsega mnogo nižji znesek, vendar je ta v celoti nepovraten ne glede na stanje vrnjenega plovila. Pri sklepanju raznih zavarovanj bodite pozorni na pogoje ter drobni tisk, saj tudi zavarovanje kavcije ne krije vsega. Predvsem tukaj govorimo o poškodbah, ki so posledica namernega uničevanja ter v navtiki zimzelenih zapletov s stranišči.

Na dan prevzema plovila boste poleg plačila zavarovanja, turistične takse in prevzema samega plovila morali predložiti tudi licence, ki so po zakonu ter ponudnikovih pogojih poslovanja zahtevani. Sledi pregled plovila s predstavnikom upravljalca (angl. ”check-in”). Na tej točki vam svetujemo, da si vzamete dovolj časa in dosledno pregledate tako notranjost kot zunanjost plovila. Vključujoč vsak del opreme, ki je taksativno naštet na “check-in” listu. Tako boste kvalitetno spoznali razpoložljivo opremo in način delovanja posameznih elementov. Tako znanje pride še kako prav v kritičnih situacijah na morju, kjer morate specifičen del ali napako identificirati v najkrajšem možnem času. 

Najpomembnejše informacije so lokacije ventilov, baterij, varovalk in orodja z morebitnimi rezervnimi deli. Ne pozabite na preizkus popolnega delovanja stranišč ter natančen pregled jader in vrvi. Rezervoarji za vodo in gorivo naj bodo preverjeno polni. Kot je moč sklepati iz napisanega, je potrebno opraviti temeljit pregled plovila, kar lahko vzame veliko časa in energije. V kolikor ste za plovbo najeli skiperja, bo to nalogo opravil namesto vas.

 

Upravljanje s plovilom v lastni režiji

Če boste ali si želite najeto plovilo upravljati sami, morate charter agenciji predložiti zahtevane izpite in licence. V primeru jadrnic, katamaranov in manjših motornih čolnov do dolžine 24 m, boste običajno potrebovali predložiti izpit za voditelja čolna ter izpit za VHF GMDSS radijsko postajo. Brez slednjega ni moč najeti plovila oziroma dobiti zavarovalnine v primeru škodnega dogodka. Vsekakor je vredno poudariti, da bo marsikateri ponudnik zahteval izpit višjega razreda. Predvsem kadar plovilo presega 30 bruto ton (BT/GRT), kar lahko preseže že jadrnica z dolžino 17 ali katamaran krajši od 14 metrov. Slovenski izpit, ki ga na Hrvaškem navadno priznajo za plovila, večja od 30 BT, vendar krajša od 24 m, je mornar motorist. Še bolje je, če imate opravljen izpit “zapovjednik jahte/Yachtmaster” kategorije “A” (100 BT), ki je mednarodno priznan. 

 

Kljub temu, da imate nekaj teoretičnega znanja ali zahtevane izpite, še zdaleč ne pomeni, da ste pripravljeni samostojno poprijeti za krmilo. Na morju namreč prihaja do vse pogostejših nesreč in neugodnih situacij. Predvsem zaradi pomanjkanja izkušenj in podcenjevanja okoliščin s strani navtikov oz. jadralcev. Praksa in vaja pod okriljem verodostojnih strokovnjakov je pomembnejša od teoretičnega znanja. Črka zakona v Sloveniji namreč ne zahteva praktičnega usposabljanja in ne obsega preizkusa znanja upravljanja s plovilom. Zato se dogaja, da veliko ljudi preskoči teoretični, še pogosteje pa praktični tečaj. To je lahko napaka, ki ima hude posledice.

Tukaj velja navesti primerjavo z avtošolo in procesom izobraževanja za pridobitev vozniškega izpita. Najverjetneje bi bilo za vse nepredstavljivo, da bi opravili zgolj izpit iz cestno prometnih predpisov ter s tem pridobili veljavno vozniško dovoljenje. Na žalost to velja za pomorski promet v Sloveniji, kjer je praktičen aspekt plovbe prepogosto zanemarjen.

Najem skiperja - Brezskrbne počitnice na jadrnici

Alternativa upravljanju s plovilom v lastni režiji je seveda najem skiperja. Preden pregledamo pomembne točke pri izbiri skiperja, naj omenimo, da skiper ni samo odgovorni upravljalec plovila, ampak oseba s katero boste preživeli ves čas svojega počitnikovanja. Skiper vas lahko nauči veliko o navtiki, pravilih pomorskega prometa, naravnih znamenitostih, ter pelje na odlično kulinarično izkušnji v lokalni konobi. Nenazadnje je njegova naloga, da poskrbi za varnost plovila in udeležencev. Šele kvalitetno povezan skupek vsega omenjenega predstavlja kakovost in udobje vaših počitnic. Zato je ključnega pomena, da poiščete in najamete pravega skiperja. 

Pri najemu skiperja se pogosto dogaja, da namesto profesionalnega skiperja nekdo od vaših bližnjih ali znancev pozna nekoga, ki ima pridobljen izpit za voditelja čolna. Ta oseba družbo morda pelje brezplačno ali za simbolično ceno. To je seveda na prvi pogled privlačno, a se je potrebno zavedati, da je izbrana oseba odgovorna za kvaliteto vaših počitnic in ne navsezadnje tudi vašo varnost.

Vsak profesionalni skiper mora imeti ustrezne izpite, ki imajo obsežnejšo veljavo, kot denimo izpit za voditelja čoln pri nas. Priporočamo, da ciljate na skiperja, ki ima opravljen vsaj izpit “Yachmaster A” za plovila do 100 BT. Pravijo, da mora dober skiper vedno upati na najboljše, a biti pripravljen na najhujše, Zato si bo praviloma zagotovil lastna zavarovanja odgovornosti. Kot posledica raznih nesreč na morju je zavarovalnih primerov vsako leto več. Priporočljivo je, da si poiščete osebo, ki vam lahko ponudi zgoraj omenjeno.

Izkušen skiper bo z vami vzpostavil prijeten odnos in v vsaki, še tako specifični situaciji, odreagiral odgovorno in preudarno. Njegova naloga je, da vas bo znal pomiriti ter pravočasno podal ustrezna navodila. Z njim boste na plovilu tudi med prijetnim plutjem ali sončenjem na palubi. Kvaliteten skiper bo vedel, kdaj se pridružiti debati z vami in kdaj pustiti zasebnosti in mir.

 

Ponudniki plovil in skiperjev

Ob velikem številu ponudnikov na trgu lahko hitro naletite na take, ki za svoje dejavnosti nimajo ustreznih licenc in zavarovanj. Najpogosteje se spregleda, da ponujanje plovila in skiperja po zakonu o varstvu potrošnikov (ZVPot) predstavlja turistični paket. Zakon namreč definira, da vsaka kombinacija vsaj dveh različnih potovalnih storitev za namen istega potovanja, predstavlja turistični paket. Razen v primeru, kadar ena od storitev ne predstavlja vsaj 25 odstotkov vrednosti celotnega paketa ali ena od storitev ni bistveni element potovanja. Za potrošnika, ki bi rad jadral in ni suveren je skiper nedvoumno bistven element, saj brez njega plovilo samo po sebi ni uporabno. V takih primerih morajo podjetja, za zakonito ponujanje turističnih paketov pridobiti licenci za opravljanje dejavnosti organiziranja in dejavnosti prodaje turističnih paketov. Šele v tem primeru je potrošnik ustrezno zavarovan.

Navadno se zalomi takrat, ko se na morju zgodi nezgoda, zavarovalnica pa nastale škode ne krij. Na žalost ogromno ponudnikov omenjenih licenc nima in tako nezakonito ponujajo najem plovila s skiperjem. 

Zelo pomembno je spodbujati varen, transparenten in kakovosten trg ponudnikov ter na ta način ohranjati zdravo konkurenco. Predlagamo, da venomer preverite s kom imate opravka.

 

Kako postati skiper?

Za tiste, ki bi si želeli samostojno upravljati s plovilom, pa naj bo to zasebne ali v komercialne namene, lahko spodaj najdete še nekaj napotkov.

Pot skiperja se začne s pridobitvijo ustreznih licenc. Največkrat je prvi korak do samostojnega upravljanja s plovilom pridobitev licence voditelj čolna. Seveda je to znanje potrebno še nadgraditi. Naslednja smiselna poteza je izpit za VHF GMDSS DSC radijsko postajo, ki zagotavlja, da bo vaše plovilo vedno na vezi z ostalimi plovili. Ko ste pridobili obe zgoraj omenjeni licenci se je vaša pot profesionalnega skiperja šele dobro začela. Tri leta po opravljenem izpitu za voditelja čolna lahko opraviti še izpit “mornar motorist”. Le-ta vam omogoča prevoz potnikov ter ostale oblike plovbe v komercialne namene. Še bolje je, če opravite izpit Yachtmaster “A” 100 BT, ki je mednarodno priznan. Obstajajo tudi nadgradnje znanja na področju varnosti, kot sta na primer izpita ISAF ali Basic Safety Training (STCW). 

Vsak dober skiper mora biti podkovan ter licenciran tudi na področju elektronskih naprav za navigacijo ECDIS in ARPA RADAR. Nikakor ne smemo pozabiti na izkušnje. Vsaka prepluta milja, ki jo je skiper pustil pod kobilico, ga oplemeniti z novimi izkušnjami ter znanjem, ki je nujno potrebno za varno upravljanje s plovilom. Ta poklic bližnjic ne pozna, lahko pa poskrbite za kvalitetno in strokovno izobraževanje, ki vas bo pripeljalo korak bližje samostojnemu upravljanju s plovilom.

Navtični tečaji.si je največja navtična šola pri nas, kjer lahko obiščete različne praktične in teoretične tečaje, namenjene tako navtičnim navdušencem kot tudi profesionalnim pomorcem. Izbirate lahko med tečaji za upravljanje z motornimi čolni ter jadrnicami. Šola Navtični tečaji.si je poleg Fakultete za pomorstvo in promet edini ponudnik tečajev za profesionalne pomorce. S temi mednarodno priznanimi izpiti boste tako korak bližje samostojnemu predvsem pa varnem upravljanju s plovilom. Naj bodo počitnice na jadrnici varne!

O PODJETJU

Navigandum d.o.o
Savska cesta 23
Ljubljana
Slovenija

Davčna št.: SI38031248
Matična št.: 8362173000
Srg: 2019/3569

KONTAKTNE INFORMACIJE

ČLANI ORGANIZACIJE

SORODNE POVEZAVE

Politika zasebnosti

FAQ