Vozel je medsebojna združitev dveh vrvi, pri čemer je živi konec tisti, s katerim delamo, mrtev pa tisti, ki pri delu miruje. Mornarski vozli so tisti, ki jih večinoma uporabljamo navtiki in jadralci.
Brez vozlov je sama uporabnost vrvi zelo omejena.
Vozel mora biti zanesljiv, mora dobro držati, mora se hitro zavezati in hitro razvozlati.
V tem prispevku vam bom predstavil devet tipičnih mornarskih vozlov. Vozle lahko naredimo na različne načine, spodaj je predstavljen samo en način.
Ženski vozel/The Granny Knot
Zastavni vozel (enojni in dvojni)/Sheet Bend in Double Sheet Bend
Uporabljamo ga za združitev dveh vrvi enakih debelin.
Postopek: Z živim delom vrvi dvakrat naredimo enako kretnjo. Z živim delom vrvi gremo preko mrtvega dela in okrog, da dobimo navadni vozel. Nato imamo živi del vrvi na drugi strani in ponovimo enak gib, da gremo z živim delom vrvi čez mrtvi del in okrog njega. Del moškega vozla v različici s pentljo (najbrž nevede) uporabljamo vsak dan pri zavezovanju vezalk na čevljih.
Na videz je podoben moškemu, vendar je povezava med dvema vrvema slabša, zato se ga v praksi ne uporablja.
Postopek: Prvi del vozla je enak moškem. V drugem delu pa gre živi del vrvi pod mrtvi del in okrog.
Uporablja se za združevanje dveh vrvi različnih debelin.
Postopek: Z živim delom vrvi potujemo skozi zanko proti sebi, nato okrog vratu zanke (vseeno po kateri strani). Zaključimo tako, da potujemo pod živi del vrvi in ne nazaj v zanko.
Uporablja se za izdelavo varne zanke na koncu vrvi (privez na bitev), povezovanje vrvi z očesi (škote z jadrom), privezovanje predmetov ipd. Velja za zelo zanesljiv mornarski vozel, zato ga v navtiki pogosto uporabljamo.
Uporabljamo ga za privez bokobranov, krajši privez čolna na bitev, dvig bremen ipd.
Vozel je najbolj primeren za začasno skrajševanje vrvi in za odstranitev poškodovanega dela vrvi.
Postopek: Poljubno skrajšamo vrv. Nato na vsaki strani naredimo uho in dvojni del vrvi potisnemo skozi uho.
Uporablja se za privezovanje čolna na bojo ali privezni pristan.
Postopek: Naredimo dve enaki zanki. Tu moramo biti pozorni na ločevanje živega in mrtvega dela vrvi. Z živim delom vrvi naredimo dve enaki zanki okroli mrtvega dela vrvi.
Uporablja se za privezovanje vrvi na sidrni škopec.
Osmica je zelo pogosto uporabljen mornarski vozel, ki se uporablja ob zaključkih vrveh, da preprečimo njen pobeg skozi odprtino.
Da boste še bolje spoznali omenjene mornarske vozle poleg ostalih navtičnih veščin vas vabimo, da se nam pridružite na tečaju za voditelja čolna.
Pravo uporabno vrednost pa vozli dobijo na barki, za tja so tudi razviti. Pridružite se nam na praktičnem tečaju in izpilite svoje znanje in hitrost zavezovanja vozlov.
Navigandum d.o.o
Savska cesta 23
Ljubljana
Slovenija
Davčna št.: SI38031248
Matična št.: 8362173000
Srg: 2019/3569